flag Судова влада України
Увага! Суд не здійснює правосуддя. Підсудність змінено на Дружківський міський суд Донецької області

Верховний Суд — USAID: проект у планах

09 серпня 2013, 08:16

 

Правовий висновок Верховного Суду має обов’язковий характер для всіх судів України, однак відсутній механізм забезпечення такої обов’язковості. Саме тому українських законників цікавить досвід найвищих судових інстанцій зарубіжних країн у цьому питанні. Як підкреслив Голова ВС Ярослав Романюк, це один із трьох напрямів, за яким планується співпраця з проектом USAID «Справедливе правосуддя» в майбутньому.


Як зазначив очільник ВС під час зустрічі з керівником проекту Девідом Воном, спрямованість їх діяльності — справедлива, незалежна та відповідальна судова влада України — перегукується з тематикою реформ, що здійснюються в українській судовій системі. На думку Я.Романюка, це підсилює важливість та актуальність проекту для нашої держави. Він також розповів, що рік тому між ВС та проектом було підписано протокол про співпрацю і вже можна підбити певні підсумки реалізації зафіксованих у ньому домовленостей.

Як повідомили "ЗіБ" у прес-службі Верховного Суду, Голова ВС озвучив 3 головні напрями, взаємодія за якими з проектом «Справедливе правосуддя» для найвищого судового органу держави є пріоритетною. Як наголосив Я.Романюк, у ході судової реформи законодавець надав рішенням ВС надзвичайно великої ваги. Правовий висновок ВС має обов’язковий характер для всіх судів України, а також для органів державної влади, які застосовують у своїй практиці витлумачену норму матеріального права. «Такого важливого повноваження немає в жодній країні Європи, яка належить до континентальної правової системи», — підкреслив Я.Романюк. Однак він зауважив, що це повноваження є значною мірою декларативним, оскільки не підкріплене механізмом забезпечення такої обов’язковості. «Тому для ВС є вкрай важливим поглиблення обізнаності з провідним зарубіжним, зокрема й американським, досвідом діяльності найвищих судових інстанцій у цьому сенсі. Безумовний інтерес викликає механізм формування й забезпечення обов’язковості рішень найвищого судового органу держави, а також процедура допуску справ до розгляду ним», — зазначив очільник ВС.

Другий напрям співпраці, на його думку, має бути спрямований на підвищення ефективності судової системи України, зокрема, на впровадження в судових установах (у тому числі у ВС) новітніх технологій, що, на переконання Я.Романюка, підвищить рівень оперативності судочинства, реалізації прав учасників процесу та сприятиме доступу до правосуддя.

Третій напрям співпраці Голова ВС пов’язує з активізацією комунікації судів із суспільством через співпрацю зі ЗМІ.

Д.Вон своєю чергою подякував ВС за конструктивне співробітництво впродовж багатьох років і висловив упевненість у його продовженні. Він підтримав пропозиції Я.Романюка щодо перспектив взаємодії проекту й ВС, зауваживши, що для нього велика честь продовжити співпрацю з найвищим судовим органом України.

Більш детально про поліпшення взаємодії судів із засобами масової інформації, а через них — із суспільством розповіла заступник керівника проекту Наталія Петрова. Вона ознайомила присутніх з напрацьованим USAID досвідом і наголосила на підтримці позиції ВС у цьому напрямі. Заступник секретаря Судової палати в адміністративних справах ВС Олександр Терлецький звернув увагу представників проекту на необхідність вивчення надзвичайно важливої не лише для вітчизняних судів, а й для всього українського суспільства теми становлення адміністративного судочинства. Адже від того, яким шляхом воно розвиватиметься в Україні, залежатиме забезпечення державного управління та його ефективність.

На думку судді ВС Богдана Пошви, цікавим для представників найвищого судового органу держави є досвід роботи Національного суддівського центру США, який надає методичну допомогу судам, діяльність Апеляційного суду федерального округу Вашингтон (округ Колумбія), а також процедура допуску справ до розгляду у Верховному суді США.

На завершення зустрічі сторони домовилися найближчим часом узгодити конкретні заходи щодо реалізації протоколу про співпрацю.

Газета «Закон і Бізнес» № 30